Actueel

Nieuws

Technoplaza Zevenaar: effectmeting en borging

Techniek is niet alleen voor jongensJaarlijks komen 1.500 groep 7 en 8 leerlingen van twintig verschillende scholen vier keer naar het technieklokaal. Technoplaza bestaat vijf jaar en nam twee keer deel aan Attitude Techniek Monitor effectmetingsonderzoeken.

Borging Technoplaza
Het technieklokaal trekt elk jaar meer leerlingen vanuit meer scholen. Een verklaring kan zijn dat op een centrale plaats techniek en wetenschap onderwijs op een hoger niveau wordt aangeboden dan op afzonderlijke scholen. Om dit succes te borgen werd op 5 november ’19 een convenant getekend met vier partijen 1) Lindus ondernemersvereniging, 2) Liemers College voortgezet onderwijs, 3) POA (Platform Onderwijs Arbeidsmarkt) en 4) LiemersNovum basisonderwijsgroep. Dit is een vijfjarige afspraak om gezamenlijk het project te ondersteunen.

Effectmeting ATM
Bij de start in 2015 nam Technoplaza direct deel aan een Attitude Techniek Monitor (ATM) effectmetingsonderzoek van BètaTech Services. Zomer 2016 verscheen het rapport met aanwijzingen hoe anders en beter technieklessen aan te bieden. Een belangrijke verbetering was dat er meer tijd kwam voor nabespreking en reflectie met leerlingen op wat techniek voor hen is en betekent.
Als onderdeel van een Provincie Gelderland onderzoek nam Technoplaza samen met vijf andere Gelderse technieklokalen in 2018 deel aan een ATM effectmetingsonderzoek. Technoplaza en Technodiscovery Apeldoorn gingen door voor de eindmeting in het voorjaar 2019. Afgelopen zomer rondde BètaTech Services de twee ATM effectmeting rapporten af.
Aan het ATM onderzoek bij Technoplaza namen 600 leerlingen deel aan de beginmeting en 300 aan de eindmeting vanuit twintig scholen. Opvallende uitkomsten van 2018/19 zijn dat techniek minder interessant wordt gevonden en dat leren in techniek minder leuk is. Maar ook dat techniek niet moeilijk is en niet alleen voor jongens is. Leerlingen vinden techniek belangrijk, niet moeilijk en wel leuk, maar kiezen toch voor een andere studie of loopbaan.

Wat gaat er bij techniekpromotie mis?
Hier zijn twee sporen in aan te geven. Het eerste is de verbinding van techniek onderwijs op school en bij Technoplaza met de praktijk in bedrijven: leerlingen zien dit niet. Techniek is en blijft een leuke activiteit op school en is belangrijk voor de maatschappij, maar verbinding met de individuele leerling lijkt er niet te zijn. Een tweede aandachtspunt is de verbinding met ouders aan techniek onderwijs en bedrijfsleven. Zonder deze verbindingen vallen leerlingen en hun omgeving snel terug in stereotype beelden.
Het Bèta & Tech Mentality onderzoek laat zien dat techniek in de hedendaagse maatschappij voor ieder interessant kan zijn. Maar ook dat het belangrijk is dat leerlingen worden geboeid en gebonden aan een techniekwereld en dat ze gaan ontdekken welk bèta type ze zelf zijn. Antoine de Saint-Exupéry van o.a. De Kleine Prins leerde al dat je voor het bouwen van een schip beter kunt leren verlangen naar de eindeloze zee in plaats van direct met hout te gaan sjouwen.

Technoplaza met bedrijven
Afgelopen zomer startte het technieklokaal met een nieuwe samenwerking onderwijs - bedrijfsleven. Drie bedrijven ontwikkelden samen met Technoplaza opdrachten. Slim Opgewekt!, Kremer Installatie en Buitink Technology lieten hun voorbeelden zien. Mogelijk biedt deze samenwerking en de opdrachten mogelijkheden om leerlingen naar en vooral in bedrijven te krijgen om zelf te zien hoe beroepsbeoefenaren in techniek werken. Helemaal mooi als ouders mee gaan naar de bedrijven.

Informatie

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-280 43 751)
  • Huub Traag (Technoplaza coördinator bedrijven): Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., 06-222 02 614

Jan Heeres

Jan Heeres Zeggen wat je doet en doen wat je zegt

Dit maakt het leven voor iedereen, inclusief mezelf eenvoudig, overzichtelijk en aangenaam. Dit is zaken concreet en werkzaam maken waarbij een ieder zich in het proces thuis voelt en mede eigenaar is van de resultaten.

Wilma de Wolf

Wilma de Wolf Vanuit creatieve samenwerking maatwerk-projecten ontwikkelen

Ik zie een uitdaging in het verbinden van mensen, hen aan te spreken op hun unieke kwaliteiten en hen te stimuleren tot een productieve, creatieve samenwerking.