Vastgeroeste denkwijzen worden frames genoemd en bij techniek kennen we die in veel vormen. Voorbeelden zijn o.a. ‘techniek is alleen voor jongens’, ‘van techniek krijg je vieze handen’, ‘als je niet slim bent moet je maar in de techniek gaan werken’ enzovoort. Vakmensen met hart voor techniek weten dat deze frames niet kloppen. Maar wat doe je eraan?
Betere en eerlijke beeldvorming
Het is tijd dat om vastgeroeste frames te ontkrachten en her te definiëren voor er een betere én eerlijke beeldvorming rond techniek. Dat hebben Sterk Techniek Onderwijs (STO) regio’s Noordwest Veluwe, Kampen en Zwolle samen met Bureau Taalstrategie gedaan in de VASTGEROEST Framing gids. In deze gids laten ze zien hoe framing werkt en hoe je met de kracht van juiste framing een betere en eerlijkere beeldvorming rond techniek krijgt. Samen onderzochten ze de bestaande beeldvorming rondom techniek binnen verschillende focusgroepen waaronder (vmbo) leerlingen. Daarnaast kregen ze input en kennis vanuit onderwijsmensen en ondernemers uit de regio. Zij vertelden waar hun kracht zit en waar ze tegenaan lopen, dus problemen én oplossingen.
Resultaat is de robuuste gids 'Vastgeroest', die naast uitleg, voorbeelden en onderzoeksresultaten ook handvaten geeft om zelf aan de slag te gaan. In eenvoudige taal en via een heldere vormgeving is het voor iedereen (docent, decaan, ondernemer, technicus, ouder) interessant en leuk om je te verdiepen. 'Vastgeroest' is een laagdrempelige tool om de beeldvorming rondom techniek eerlijker te maken, hoe je kunt omdenken en hoe je frames zèlf kunt inzetten om je doel te bereiken van een betere én eerlijke beeldvorming rondom techniek, met als gevolg het overbrengen van enthousiasme, urgentie en noodzaak van techniek op (potentiële) leerlingen.
Informatie: Vastgeroest Framing gids 2021 of via projectcoördinator Arjen Hendriks (06-127 60 537).