Actueel

Nieuws

MBO 4 opleiding Smart Building Rivierenland in de maak

Vorige maand was de Smart Building Rivierenland (SBRIV) Onderwijs Advies Commissie (OAC) voor de derde keer. Na twee keer bij Dormakaba Dodewaard was ROC Rivor Praktijklab in Tiel de locatie. Als start was er een presentatie van BOL 4 Mechatronica student Jim Aalbers over projectonderwijs en zijn ervaringen hiermee. Later werd in De Leijgraaf Smart Building open source omgeving kennis gemaakt met de eerstejaars opdrachten als Tiny House en Bushalte van de toekomst.

Leren van De Leijgraaf Smart Building

De vierde OAC vergadering is op 3 maart ’20 bij De Leijgraaf in Oss en kunnen de leden hun vragen en kwesties direct aan de docenten en studenten stellen. De OAC leden zijn ondernemers uit bouw, installatie en elektro, docenten van ROC Rivor en Lingecollege VMBO en vertegenwoordigers van de opleidingsbedrijven Bouwmensen Rivierengebied en IW Midden.

Afgelopen najaar ontving ROC Rivor goedkeuring op de Crebo aanvraag Smart Building voor zowel de BOL als de BBL opleiding. In de praktijk betekent dit dat de BOL 4 Middenkaderfunctionaris route wordt gevolgd. Momenteel wordt gewerkt aan de businesscase met daaraan vast een communicatieplan voor werving van studenten.

Leerlingen en ouders nieuwsgierig maken

Afgelopen en dit lopend schooljaar worden vanuit het Toptechniek in Bedrijf (TiB) Smart Building Rivierenland netwerk workshops en activiteiten op VMBO TL scholen georganiseerd voor leerlingen. Hierbij geven bedrijven en Tech lokaal Maas en Waal ondersteuning, Zo worden leerlingen nieuwsgierig gemaakt naar innovatieve technieken in de gebouwde omgeving.
Op de VMBO opleidingsmarkten wordt vanuit Platform Techniek Rivierenland aandacht bij leerlingen en ouders gevraagd voor de nieuwe opleiding die waarschijnlijk per augustus 2021 start. Het brengt flink wat nieuwsgierigheid bij jong en oud boven.

Tot slot verheugend te melden dat De Leijgraaf in hun Smart Building open source leeromgeving voor ROC Rivor een afgeschermd deel heeft ingericht waarin een ieder als student kan en mag grasduinen. OAC leden maken hier dankbaar gebruik van om zich zo een beeld van de toekomstige student te vormen. En ook om zicht te krijgen op het niveau van de opleiding. Binnenkort wordt ook gekeken naar de examen omgeving die het Graafschap College bij Concreet laat ontwikkelen.

Informatie: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-412 33 988), Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-280 43 751) of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-278 32 611).

Afbeeldingen


Docent Hans de Lang en student Jim Aalbers lieten de verbinding tussen praktisch en theorie onderwijs zien in de ROC Rivor Mechatronica werkplaats.


2) Uitleg van Jim Aalbers over hoe hij als laatstejaars in zijn eindopdracht een werkend prototype aan het bouwen is.


3) Hoewel De Leijgraaf open source omgeving eenvoudig toegankelijks is, blijft het voor eerste bezoekers toch even kijken en praten om de eigen weg hierin te vinden.

Technoplaza Zevenaar: effectmeting en borging

Techniek is niet alleen voor jongensJaarlijks komen 1.500 groep 7 en 8 leerlingen van twintig verschillende scholen vier keer naar het technieklokaal. Technoplaza bestaat vijf jaar en nam twee keer deel aan Attitude Techniek Monitor effectmetingsonderzoeken.

Borging Technoplaza
Het technieklokaal trekt elk jaar meer leerlingen vanuit meer scholen. Een verklaring kan zijn dat op een centrale plaats techniek en wetenschap onderwijs op een hoger niveau wordt aangeboden dan op afzonderlijke scholen. Om dit succes te borgen werd op 5 november ’19 een convenant getekend met vier partijen 1) Lindus ondernemersvereniging, 2) Liemers College voortgezet onderwijs, 3) POA (Platform Onderwijs Arbeidsmarkt) en 4) LiemersNovum basisonderwijsgroep. Dit is een vijfjarige afspraak om gezamenlijk het project te ondersteunen.

Effectmeting ATM
Bij de start in 2015 nam Technoplaza direct deel aan een Attitude Techniek Monitor (ATM) effectmetingsonderzoek van BètaTech Services. Zomer 2016 verscheen het rapport met aanwijzingen hoe anders en beter technieklessen aan te bieden. Een belangrijke verbetering was dat er meer tijd kwam voor nabespreking en reflectie met leerlingen op wat techniek voor hen is en betekent.
Als onderdeel van een Provincie Gelderland onderzoek nam Technoplaza samen met vijf andere Gelderse technieklokalen in 2018 deel aan een ATM effectmetingsonderzoek. Technoplaza en Technodiscovery Apeldoorn gingen door voor de eindmeting in het voorjaar 2019. Afgelopen zomer rondde BètaTech Services de twee ATM effectmeting rapporten af.
Aan het ATM onderzoek bij Technoplaza namen 600 leerlingen deel aan de beginmeting en 300 aan de eindmeting vanuit twintig scholen. Opvallende uitkomsten van 2018/19 zijn dat techniek minder interessant wordt gevonden en dat leren in techniek minder leuk is. Maar ook dat techniek niet moeilijk is en niet alleen voor jongens is. Leerlingen vinden techniek belangrijk, niet moeilijk en wel leuk, maar kiezen toch voor een andere studie of loopbaan.

Wat gaat er bij techniekpromotie mis?
Hier zijn twee sporen in aan te geven. Het eerste is de verbinding van techniek onderwijs op school en bij Technoplaza met de praktijk in bedrijven: leerlingen zien dit niet. Techniek is en blijft een leuke activiteit op school en is belangrijk voor de maatschappij, maar verbinding met de individuele leerling lijkt er niet te zijn. Een tweede aandachtspunt is de verbinding met ouders aan techniek onderwijs en bedrijfsleven. Zonder deze verbindingen vallen leerlingen en hun omgeving snel terug in stereotype beelden.
Het Bèta & Tech Mentality onderzoek laat zien dat techniek in de hedendaagse maatschappij voor ieder interessant kan zijn. Maar ook dat het belangrijk is dat leerlingen worden geboeid en gebonden aan een techniekwereld en dat ze gaan ontdekken welk bèta type ze zelf zijn. Antoine de Saint-Exupéry van o.a. De Kleine Prins leerde al dat je voor het bouwen van een schip beter kunt leren verlangen naar de eindeloze zee in plaats van direct met hout te gaan sjouwen.

Technoplaza met bedrijven
Afgelopen zomer startte het technieklokaal met een nieuwe samenwerking onderwijs - bedrijfsleven. Drie bedrijven ontwikkelden samen met Technoplaza opdrachten. Slim Opgewekt!, Kremer Installatie en Buitink Technology lieten hun voorbeelden zien. Mogelijk biedt deze samenwerking en de opdrachten mogelijkheden om leerlingen naar en vooral in bedrijven te krijgen om zelf te zien hoe beroepsbeoefenaren in techniek werken. Helemaal mooi als ouders mee gaan naar de bedrijven.

Informatie

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-280 43 751)
  • Huub Traag (Technoplaza coördinator bedrijven): Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., 06-222 02 614

Assessor opleiding Waardering van Capabiliteit afgerond

In het voorjaar 2019 volgden arbeidsmarktinnovatoren Wilma de Wolf en Jan Heeres bij Centrum voor Waardering van Capabiliteit in Almere de vierdaagse assessoropleiding. Capabiliteit is de combinatie van aanleg, kennis en ervaring die een persoon tijdens zijn (vrijwilligers)werk, opleiding, hobby's en leven heeft opgedaan maar nog niet heeft omgezet in een opleidings of branche certificaat.

Dit is Erkenning van Verworven Competenties (EVC) en via zo'n traject met een intake, invullen van portfolio en onderzoek plus beoordeling kan dat via een eindbeoordeling wel gebeuren. Soms is voor de kandidaat nog wat aanvullend maatwerk opleiding nodig en soms wat extra bewijzen vanuit de eigen werkplek.

Na het behalen van het certificaat bekwamen beide arbeidsmarktinnovatoren zich in de assessment praktijk door drie keer onder supervisie van ervaren assessors deel te nemen aan assessments. Beide hebben inmiddels een praktijkdag gedaan.

Informatie: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-280 43 751), Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-278 32 611) of bij CeWaCa directeur Kees van Oosterhout (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., 06-506 84 361).

CeWaCa op de steigerVlnr Kees van Oosterhout, Jessica Schuur, Jan Heeres, Wilma de Wolf

 

Techniekpact Rivierenland is gestart

Vanaf 1 juli ’19 is Techniekpact Rivierenland gestart. Het programma loopt door tot en met 2022. Het geeft een krachtige impuls aan de activiteiten van Platform Techniek Rivierenland (www.ptriv.nl) voor meer instroom in technische opleidingen en beroepen. Daarnaast is er aandacht voor een algemene verhoging van de scholingsgraad van werkenden in technische beroepen, duurzame inzetbaarheid en het stimuleren van een leercultuur in het MKB. Door actieve kennisdeling tussen ondernemers en onderwijs zal dit leren worden bevorderd. In het komend schooljaar wordt o.a. gestart met de effectmeting van de techniekpromotie door en bij de First Lego League (FFL) Rivierenland en Techniekwedstrijd Rivierengebied.

Doorlopende sub-regionale activiteiten en effectmetingen
Het Techniekpact Rivierenland 2019-2022 programma kent twee voor Gelderland unieke onderdelen die gericht zijn op doorontwikkeling van activiteiten. Dit zijn het in beeld brengen van sub-regionale doorlopende activiteitenlijnen en effectmetingen van techniekpromotie activiteiten.
In Rivierenlandse sub-regio’s, vaak gemeenten zijn er unieke plaatselijke samenwerkingen tussen PO-VO-MBO-HBO en bedrijven met interessante resultaten. Van deze samenwerkingen kunnen andere (sub)regio’s leren om hun activiteitenlijnen te optimaliseren.
Bij effectmetingen is er aandacht voor verandering in het beeld van en de attitude ten opzichte van techniek van deelnemers om zo organisatoren van techniekactiviteiten te adviseren hoe de huidige werkwijze te verbeteren. De effectmeting kent twee componenten: 1) praktijkonderzoek met de Attitude Techniek Monitor (ATM) en 2) advies & coaching gebaseerd op recente eigen ATM meetresultaten en onderliggende theorie.
Daarnaast zijn er in het programma een kleine twintig activiteiten binnen de vier Techniekpact actielijnen van kiezen, leren, werken en meer hybride docenten in techniek. De rol van de programmaleiders bij deze activiteiten varieert van initiëren, inhoudelijk adviseren of (mee) uitvoeren tot effectmeting en coaching op doorontwikkeling.

Platform Techniek Rivierenland
Netwerkorganisatie Platform Techniek Rivierenland (PTRIV) is een overlegcluster in het Regionaal Werkbedrijf Platform Onderwijs Arbeidsmarkt (RW-POA) Rivierenland netwerk (https://rw-poarivierenland.nl/). Platform Techniek Rivierenland heeft als missie om het tekort aan technici, de mismatch tussen vraag en aanbod en het wegtrekken van technische bedrijven en jongeren uit de regio aan te pakken. Vanuit PTRIV is de Techniekpactaanvraag voorbereid met ondersteuning van RW-POA Rivierenland. PTRIV partners zijn o.a. ROC Rivor, Helicon MBO Geldermalsen, bedrijven van het Opleiding Centrum Rivierenland (OCR), technische branches, technische opleidingsfondsen en individuele (grote) bedrijven. Provincie Gelderland en ruim 150 technische bedrijven en scholen zorgen voor de financiering van het Techniekpact programma.
Vanuit PTRIV zijn er directe verbindingen met o.a. Sterk Techniek Onderwijs Rivierenland (TechExplore24), Toptechniek in Bedrijf netwerk Smart Building Rivierenland en Publiek Private Samenwerking (PPS) Tech Expres. Op activiteitenniveau heeft PTRIV lijnen met vrijwel alle regionale techniekactiviteiten en -initiatieven.

Informatie
Wilt u meer weten over Techniekpact Rivierenland 2019-2022, dan kunt u terecht bij de programmaleiders Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-280 43 751) en Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (06-278 32 611) of de voorzitter van Platform Techniek Rivierenland: Arno van Kruijsbergen (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., 06-533 25 709).

Vernieuwd Bèta&TechMentality is uit

Dit voorjaar voerden de bureaus Motivaction en Youngworks onderzoek uit onder 1.500 jongeren tussen 9-17 jaar over hoe zijn naar beta en techniek kijken. Uit deze resultaten vernieuwden deze bureaus het Beta (&Tech)Mentality model dat in 2011 bij het vorige onderzoek was ontstaan. Dit segmentatiemodel geeft het onderwijs en het bedrijfsleven inzicht in hoe jongeren kijken en betrokken zijn bij bèta en techniek. Hierbij vormen de waarden en drijfveren van de jongeren zelf het uitgangspunt. Het onderzoeksrapport en andere informaties zijn down te loaden op: Beta&Tech Mentality model.

Ook zijn er nieuwe beschrijvingen en iconen voor de 7 werelden van techniek. De techniekwereld is heel breed en voor leerlingen is het een hele uitdaging om een beeld te krijgen van alle mogelijkheden. Daarom zijn de 7 werelden van techniek ontwikkeld en dat is naar aanleiding van het nieuwe Bèta&TechMentality onderzoek en gebaseerd op expertsessies met professionals uit de technische beroepspraktijk. De beschrijvingen en andere informaties zijn down te loaden op: 7 werelden van techniek .

Jan Heeres

Jan Heeres Zeggen wat je doet en doen wat je zegt

Dit maakt het leven voor iedereen, inclusief mezelf eenvoudig, overzichtelijk en aangenaam. Dit is zaken concreet en werkzaam maken waarbij een ieder zich in het proces thuis voelt en mede eigenaar is van de resultaten.

Wilma de Wolf

Wilma de Wolf Vanuit creatieve samenwerking maatwerk-projecten ontwikkelen

Ik zie een uitdaging in het verbinden van mensen, hen aan te spreken op hun unieke kwaliteiten en hen te stimuleren tot een productieve, creatieve samenwerking.